Eoluz binnen drie maanden over op FieldBuddy
“Bij Outbirds reageren mensen meteen als je ze nodig hebt. Ze zijn correct, vriendelijk en denken met je mee. Wat wil een mens nog meer!”
Tomorrow’s energy today
Eoluz is in België een bekende speler op de industriële markt van zonnepanelen. Vanuit het hoofdkantoor in Kapellen bij Antwerpen bedient Eoluz steeds meer bedrijven, lokale overheden en investeerders om toegang te krijgen tot duurzame stroom en rendabele investeringen. Met innovatieve oplossingen maakt Eoluz de slogan “samen bouwen aan de energie van morgen” waar. Als technisch gedreven onderneming in de hernieuwbare energiesector verzorgt Eoluz de complete levenscyclus van industriële zonnepaneel installaties: van ontwerp en bouw, tot onderhoud en reparaties. Met veiligheid als topprioriteit is het bedrijf gespecialiseerd in het ontwerpen van out-of-the-box oplossingen. Zelfs op de meest uitdagende plekken weet zij zonnepaneelinstallaties te implementeren en te onderhouden.
Voor het onderhoud van installaties stapte Eoluz onlangs over op FieldBuddy. Met dank aan Outbirds werkt de hele afdeling Service & Onderhoud inmiddels met deze Field Service Management oplossing die op Salesforce draait.
De zekerheid van FieldBuddy
Jens Bruylants kwam in 2018 stage lopen bij Eoluz. Daarna startte hij op de afdeling Service & Onderhoud. Nu is hij hoofd van deze afdeling die maar liefst 250 installaties in onderhoud heeft. Hij vertelt waarom Eoluz onlangs voor FieldBuddy koos: “Eoluz stapte in 2016 al over op een digitale oplossing voor het aansturen van de servicetechnici in de buitendienst, maar die oplossing voldeed niet. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe partner en dat is FieldBuddy geworden. FieldBuddy biedt een Cloud-oplossing die alle functionaliteit biedt die we nodig hebben om verder te groeien en onze ambities waar te maken. Het is gebouwd op Salesforce, een grote naam en dat geeft vertrouwen.”
Gebruiksvriendelijke totaaloplossing
Jens vertelt hoe FieldBuddy het werkproces efficiënter en betrouwbaarder heeft gemaakt: “Eens in de zoveel tijd inspecteren we de installaties op locatie. Voor dit preventieve onderhoud maakt FieldBuddy automatisch een onderhoudsplanning aan. Verder monitoren we de installaties 24/7 op afstand. Bij afwijkingen of foutmeldingen maakt de binnendienst een werkbon aan in FieldBuddy en koppelt die aan een van onze servicetechnici. Aan elke werkbon voegen we ook heel eenvoudig een checklist toe. Via een app kunnen alle technici precies zien welke werkbonnen er die dag op hun naam staan en wat ze op locatie moet doen. Doordat de technicus de checklists ter plekke afvinkt, zien we op het hoofdkantoor altijd wat de status van de werkzaamheden is en of er een vervolg nodig is of niet. Een tweede afspraak inplannen bijvoorbeeld of materiaal aanschaffen.
De inhoud van de checklists is afhankelijk van het type onderhoud dat moet worden gedaan. We kunnen de checklists zelf configureren in FieldBuddy. Heel handig! De software van FieldBuddy is sowieso heel gebruikersvriendelijk. Dat is ontzettend fijn, want we werken ook met externe technici. Die kunnen na een korte uitleg goed overweg met de app.”
Pingpongen met Outbirds
Eoluz kwam via internet in contact met de accountmanager van FieldBuddy en maakte daarna al snel kennis met Outbirds dat de implementatie begeleidde. Jens: “FieldBuddy stelde ons voor aan Outbirds. De mensen van Outbirds gaven een mooie presentatie, waarin ze precies uitlegden wat ze voor ons gingen doen en waar ze onze hulp bij nodig hadden. Hun aanpak is heel praktisch. Dat beviel ons goed. Eerst keken ze hoe onze structuur in elkaar zit. Op basis daarvan richtten ze FieldBuddy voor ons in. De software is bijna kant-en-klaar te gebruiken, maar we wilden het natuurlijk zoveel mogelijk op onze manier van werken laten aansluiten. Outbirds heeft voor alle aanpassingen die in FieldBuddy gedaan moesten worden, een item opgevoerd in Jira. Als ze een item hadden opgeleverd, dan kregen we een bericht daarvan zodat wij de aanpassingen in FieldBuddy in ons eigen tempo konden testen en finetunen. Onze feedback over de wijzigingen legden we vast in Jira en ging meteen weer naar Outbirds. Zo waren we een poosje aan het pingpongen met elkaar totdat we helemaal tevreden waren met het eindresultaat. Op vaste momenten bespraken we de voorgang van het project. In februari 2022 gingen we live na een implementatieproces van maar drie maanden!”
Outbirds denkt met je mee
Jens is heel positief over de samenwerking met Outbirds: “Outbirds werkt heel planmatig en correct. Ik krijg de indruk dat iedereen binnen Outbirds elkaar goed kent en constructief met elkaar samenwerkt. Je hebt altijd contact met dezelfde mensen, zodat je dingen geen twee keer hoeft uit te leggen. Ze reageren snel als je ze nodig hebt en komen hun afspraken goed na.“
Ook over FieldBuddy zelf is Eoluz tevreden: “We zijn heel blij met FieldBuddy en Outbirds. Het voelt goed. FieldBuddy is nu echt één van de pijlers waarop onze service afdeling verder bouwt. Het plan is om het pakket in de toekomst verder uit te bouwen. Een volgende stap die we onderzoeken is de integratie van ons factureringssysteem met FieldBuddy. Daar heeft Outbirds inmiddels al een advies voor uitgebracht waar we na de zomer mee aan de slag willen. Eoluz is een sterk groeiend, bedrijf met gezonde ambities. Outbirds denkt met ons mee over de beste manier om in ons eigen tempo FieldBuddy in de toekomst verder uit te bouwen. Ze komen met haalbare, goede oplossingen en daar zijn we erg blij mee!