Hoe Outbirds met de Gemeente Apeldoorn pioniert in de warmtetransitie
Hoe Outbirds met de Gemeente Apeldoorn pioniert in de warmtetransitie
Hoe Outbirds met de Gemeente Apeldoorn pioniert in de warmtetransitie
Het informatie systeem van de toekomst
In Apeldoorn zijn vier ‘wijken van de toekomst’ met in totaal 14 buurten. Outbirds helpt hen de sprong te maken naar een duurzame warmteoplossing zonder aardgas. Dat doen we door op Salesforce een hoogwaardig informatie- en interactieplatform te ontwikkelen dat de bewoners stimuleert een actieve bijdrage te leveren aan de transitie, en de gemeente meer inzicht geeft in de gemaakte keuzes en voortgang van de warmtetransitie.
“We werken niet alleen aan de wijken van de toekomst, maar ook aan het informatiesysteem van de toekomst”. – Theo van Es, Senior Adviseur Energietransitie, Gemeente Apeldoorn
Warmtetransitie volgsysteem
Outbirds heeft veel klanten die actief zijn in de energietransitie. Vroeg of laat lopen ze altijd tegen dezelfde uitdagingen in de informatievoorziening aan. Managing Partner Bart Droppers: “Dat bracht ons op het idee om het relatiebeheersysteem van Salesforce speciaal voor gemeenten uit te breiden tot een datagedreven en geïntegreerd warmtetransitie volgsysteem. Het grote voordeel van Salesforce is dat het een veilig en schaalbaar platform is. Bovendien is het gemaakt om klantervaringen te begrijpen en te optimaliseren en daar gebruiken we het ook voor. Met het warmtetransitie volgsysteem leer je de bewoners goed kennen en kun je ze gericht meenemen op hun reis naar een aardgasvrije woning. Wij zijn vanuit de zakelijke markt al gewend om te denken in dit soort moderne klantreizen of customer journeys, maar je kunt het ook goed toepassen op het traject dat mensen doorlopen bij het verduurzamen van hun woning.”
Op naar 2050
Uiteindelijk moeten alle 95 buurten in de gemeente Apeldoorn voor 2050 over op een vorm van duurzame warmte, allemaal in hun eigen tempo. Theo: “Je kunt je voorstellen dat een dergelijke operatie een enorme belasting is voor het gemeentelijke apparaat. Dan wil je in ieder geval een informatiesysteem hebben dat medewerkers optimaal ondersteunt en meegroeit in de opgave. Daarom werken we niet alleen aan de wijken van de toekomst, maar ook aan het informatiesysteem van de toekomst. We willen niet alleen informatie over bewoners vastleggen, maar ook over het pand waarin ze wonen. Denk aan energielabels, uitgevoerde energiescans, en de plek van de cv-ketel in huis. De kans is groot dat veel woningen in de periode tot 2050 van eigenaar gaan veranderen, en dan mag dit soort informatie niet verloren gaan.”
Privacy voorop
Een belangrijk aandachtspunt bij het ontwikkelen van het nieuwe systeem, is de bescherming van de persoonsgegevens van de bewoners. Bart: “We gaan een traject in dat dertig jaar duurt. Dat is nu nog moeilijk in detail te overzien. We weten dat we informatie nodig hebben van bewoners, maar we weten nog niet welke gegevens we precies moeten bewaren en waarvoor we die gaan gebruiken. Daar moet je in dit stadium al goed over nadenken, want alles wat we doen moet binnen de privacywetgeving passen. Welke ruimte hebben we en hoe gaan we die benutten? We hebben bijvoorbeeld al besloten om geen geboortedatums op te slaan, want dat is in deze context niet relevant. En natuurlijk werken we conform de AVG-richtlijnen met toestemmingsformulieren.”
Kritische mensen en straatambassadeurs
Om de warmtetransitie tot een succes te maken, is betrokkenheid van de bewoners nodig. De wijk ‘denkt, beslist en doet mee’, zoals Apeldoorn het noemt. Het is belangrijk om de buurtbewoners mee te krijgen, want ze beslissen uiteindelijk zelf of ze voor een individuele of collectieve warmteoplossing gaan. Theo: “Je moet als gemeente zo’n sterk aanbod doen dat een meerderheid van de wijk kiest voor een collectieve oplossing. Anders mis je schaalvoordelen en krijg je de business case niet rond”.
De gemeente doet er dan ook alles aan om de bewoners bij de transitie te betrekken: formele en informele contacten, informatiesessies, gezamenlijke onderzoeken et cetera. Deze aanpak levert de gemeente stapels data op waardoor ze meer inzicht krijgt in de levensvatbaarheid van collectieve warmtevoorzieningen in de wijk en hoe bewoners het transitieproces ervaren. Bart: “Met het warmtetransitie volgsysteem integreren we alle gegevens in één overzichtelijk platform, zodat er een 360 graden beeld ontstaat. Dat geeft inzicht in het draagvlak voor de voorgestelde oplossingen. Waar zit de weerstand en waar worden mensen enthousiast van? Als je dat weet, kun je er erop inspelen bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met kritische bewoners en door enthousiaste bewoners te stimuleren hun verhaal te vertellen zodat ze echte ‘straatambassadeurs’ worden.”
Meer weten?
Meer weten over het warmte transitievolgsysteem? Neem contact op met Chris Sysock via +31 6 190 761 31 of chris.sysock@outbirds.nl